Kannanotto: VSSHP syrji opiskelijoita

Uutiset

OPISKELIJAJÄRJESTÖT HUOLISSAAN: MIKSI VARSINAIS-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI SYRJI OPISKELIJOITA?

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri antoi tiistaina 29.9.2020 opiskelijoita syrjivän ohjeistuksen, jonka mukaan harjoittelua suorittavien sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden tulee sairaalan tiloissa ollessaan käyttää kirurgista suunenäsuojusta kontakteissa potilaisiin sekä henkilöstöön.

Tänään 5.10.2020 Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri antoi uuden ohjeistuksen koskien koko henkilöstöä. Uudella ohjeistuksella sairaanhoitopiiri on siirtynyt ”universal masking” toimintaan eli opiskelijoiden erillisestä maskipakosta on siirrytty laajempaan koko henkilöstöä koskevaan yleiseen maskipakkoon.

Olemme ymmällämme alkuperäisestä päätöksestä, sillä opiskelijoita ei siinä kohdeltu yhdenvertaisina työyhteisön jäseninä. Ihmettelemme sairaanhoitopiirin toimintaa, että miksi se on alun perin tehnyt päätöksen, joka koskee vain opiskelijoita eikä koko henkilökuntaa. Oliko opiskelijoille erikseen annettu tiukka ohjeistus todella tarpeellinen sekä käytännöllinen kun kuitenkin uusi ohjeistus on tehty muutamia päiviä myöhemmin?

Me opiskelijajärjestöt koemme, että ohjeistuksen tarkoitusperä on hyvä, mutta se, että ohjeistus koski vain opiskelijoita eikä kaikkia sairaalassa työskenteleviä, tekee tilanteesta ongelmallisen. Tällä päätöksellä opiskelijat joutuivat eriarvoiseen asemaan, jopa silmätikuksi, potilaiden sekä muun henkilöstön keskuudessa. Kuulimme myös tapauksesta, jossa opiskelija ei saanut mennä samaan aikaan muun henkilöstön kanssa kahvihuoneeseen, vaan on joutunut kahvittelemaan yksin. Olemme järkyttyneitä tämänlaisesta tilanteesta, sillä tällöin opiskelija jää paitsi tärkeistä sosiaalisista kontakteista sekä mahdollisuudesta toimia täysivertaisena yhteisön jäsenenä.

“Koemme, että alkuperäisellä ohjeistuksella mustamaalattiin opiskelijoita niin potilaiden kuin henkilökunnan silmissä. Samalla vihjattiin, että opiskelijat ovat suurempi riski potilaille ja henkilökunnalle, kuin sairaanhoitopiirin työntekijät. Määräyksellä syyllistettiin myös kaikkia opiskelijoita kollektiivisesti sekä luotiin mielikuvaa opiskelijoiden vastuuttomuudesta koronan aikaisissa toimissa”, toteaa Turun sosiaali- ja terveysalanopiskelijat -TSTS ry:n puheenjohtaja Oskari Ketola.

“Edellä kuvailtu menettely voidaan tulkita välittömäksi syrjinnäksi, eli harjoittelijoita kohdeltiin epäsuotuisammin muuhun henkilöstöön verrattuna. Opiskelijoiden syrjiminen työelämässä voi pahimmillaan johtaa yhteisöstä ulosjäämiseen sekä valmistumisen viivästymiseen, mikäli harjoitteluita ei saada suoritettua”, painottaa Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta – TUOn hallituksen varapuheenjohtaja Carl Åberg.

Opiskelijakunta TUO ja TSTS ry vaativat sairaanhoitopiiriltä opiskelijoiden ja työntekijöiden yhdenvertaista kohtelua tilanteessa kuin tilanteessa.

Lisätietoja:

Jade Tähtinen